Minulta toivottiin aiemmin kommenteissa kuvausta paikasta, jossa asun. Se oli hämmentävää, ei minulta aiemmin ole toivottu mitään. Jotakin voisin tänne kirjoittaa, saatte tekin kulisseja minun hajanaisille tarinoilleni.

Rakastin tätä kaupunkia jo pienenä. Minun ainoa isovanhempani, jonka ylipäänsä koskaan kerkesin tavata, asui täällä. Kävimme täällä usein katsomassa isoisää kun olin pieni. Sairaalassa ja vanhainkodissa, kotimatkalla kävimme syömässä pikaruokaa. Kerran sairaalassa pyörryin kun näin verta. Heräsin sängyltä ja hoitaja toi minulle jaffaa.

Yläasteella päätin muuttaa tänne opiskelemaan, sitten joskus vuosien päästä. Juuri tähän kaupunginosaan, jossa pieni asuntoni nyt sijaitsee. Minustä 60-luvulta peräisin olevat opiskelija-asunnot ikkunoista vilkkuvine värikkäine verhoineen olivat hienoja. Silloin isoisä oli ollut jo vuosia kuolleena ja kävimme täällä harvemmin.

Kaksi vuotta sitten muutin tähän yksiöön. Sisustin sen vanhoilla kalusteilla, uudella sängyllä ja muutamalla Ikean tuolilla ja pöydällä. Lämpimiä värejä, punaista ja ruskeaa, seassa oranssia ja mustaa. Kuulemma asuntoni vaikuttaa pienemmältä kuin muut samanlaiset yksiöt. Kirjahyllyt ovat pikkuhiljaa täyttyneet alennuskirjoista ja uusista pokkareista, koulukirjat ovat lattialla pinossa. Jääkaapin ovi on täynnä postikortteja ja sivulla ovat muistilappuni ja jokunen sarjakuvastrippi. Jätän itselleni mielelläni viestejä.

Kaupunki on vieläkin kaunis. Sitä on hieno näyttää vieraille, sanoa että minä elän täällä. Paljon vanhoja taloja, joki, jonka rannassa istua iltaa ja läheinen lenkkipolku. Tiedän täällä katujen nimiä ja osaan neuvoa eksyneitä turisteja. Olen kävellyt matkan yliopistolle lukemattomia kertoja, sateessa, pakkasessa ja auringon polttaessa olkapäitä punaisiksi.

Joskus tahtoisin pois täältä, jonnekin paljon suurempaan kaupunkiin. Berliiniin, Zürichiin, New Yorkiin tai Roomaan. Paikkaan, jossa minua täytyisi neuvoa ja jossa olisin uusi ja joka olisi minulle uusi. Usein kuitenkin olen tyytyväinen tähän kaupunkiin ja tähän asuntoon. Kahden vuoden päästä muutan pois tästä yksiöstä, mutta pysyn tässä kaupungissa vielä ainakin viisi vuotta. Ehkä pidempäänkin, voi olla että otan lainaa ja ostan oman asunnon. Tai sitten muutan pois ja löydän kodin jostakin muualta.